TRIBAL ART - photograph 1935 - Chi Wara Mask - Walker Evans

Werk / Fotografie 1935 / Chi Wara Skulptur / Bamana Stamm, Mali / Walker Evans / Silbergelatineabzug / H 11.5 cm - L 23 cm / Sammlung Harry Lunn, Washington, Galerie Stempel auf Rückseite - Tribal Art Galerie Patrick Fröhlich, Zürich

work / photograph 1935 / Chi Wara sculpture / Bamana Tribe, Mali / Walker Evans / Silvergelatineprint / H 4.5 inch - L 9 inch / collection of Harry Lunn, Washington, gallery stamp on the back side - Tribal Art Galerie Patrick Fröhlich, Zurich

Landschaftsaufnahme / Mali landscape / Mali

Landschaftsaufnahme / Mali
landscape / Mali

Galleriestempel / Harry Lunn, Washington gallery stamp / Harry Lunn, Washington

Fotografie 1935 / Chi Wara Skulptur / Walker Evans / Galleriestempel Harry Lunn, Washington

photograph 1935 / Chi Wara Sculpture / Walker Evans / gallery stamp Harry Lunn, Washington

Werk-
Die Qualität der fotografischen Umsetzung ist in Evans gesamtem Portfolio zu sehen welches er für die Ausstellung 1935 im MOMA kreierte. Es gelang ihm die Skulptur als ein eigenständiges fotografisches Werk zu schaffen. Diese Fotografie welche zu unserer Sammlung gehört zeigt eine Chi Wara Skulptur des Bamana Stammes aus Mali. Als Markenzeichen dient eine Antilope die auch heute noch zum Beispiel als Kopfschmuck einer Maske verwendet wird. Diese Figuren wurden mit grösster Genauigkeit um 1900 in Mali hergestellt.

Provenienz-
Das Werk stammt ursprünglich aus dem Portfolio von Harry Lunn, welcher als international tätiger Kunsthändler sich früh auf das Medium Fotografie spezialisiert hatte, wichtig für die Entwicklung des Marktes für Foto Kunst war und als erster an der Art Basel Fotografie zeigte. Neben Evans vertrat Lunn weitere historisch bedeutende Fotografen wie Ansel Adams.

Walker Evans-
1903 St. Louis - 1975 New Haven - amerikanischer Fotograf - Literatur und Sprachenstudium in Andover, Loomis und Williams - 1926/27 Studium an der Sorbonne in Paris danach Rückkehr nach New York - 1928 Beginn der Fotografen Laufbahn (neben Reportagen widmet er sich verschiedenen Themen unter anderem Afrikanischer Stammeskunst) - 1933 erste Einzelausstellung von Architekturfotografien im Museum of Modern Art, New York - 1935-37 Fotoserie über die ländliche Armut in den USA im Auftrag der Resettlement Administration und der FSA - Farm Security Administration (auch andere elitäre Fotografen wie Dorothea Lange widmen sich diesem Projekt) - 1945-65 Redakteur und Fotograf der Zeitschrift Fortune - Ab 1965 Professor an der Yale University, New Haven - 1997 postume Teilnahme an der documenta 10 in Kassel-

Walker Evans der aus einer wohlhabenden Familie stammt lebt ein sehr angenehmes Leben obwohl ihm begrenzte finanzielle Mittel zur Verfügung stehen. In der Bibliothek von Sylvia Beach in Paris setzt er sich mit seiner Leidenschaft der Literatur auseinander. Seine Vorbilder sind die Schriftsteller Gustave Flaubert, Ernest Hemingway oder James Joyce. 1928 entscheidet er sich der Fotografie zuzuwenden. Er begeistert sich eher für Objekte, Städte und Landschaften, weniger für Menschen. Als er anfängt in seinen Fotografien Personen hinzuzufügen meidet er soziale Kontakte. Mit oder ohne Personen portraitierte Evans das Leben der amerikanischen Gesellschaft, diese oft in Armut oder Einsamkeit wie zum Beispiel in der Fotografie CONEY ISLAND BOARDWALK, 1929. Auf der Strasse kann ich meinen Blick schulen soll er einmal gesagt haben. Unermüdlich hat er mit Kameras, Farbe und Sofortbildtechnik experimentiert oder machte sogar verdeckte Aufnahmen in der Metro. Eine surrealistische Komponente durchzieht sein Werk. Er wurde zum definitiven Portraitfotografen Amerikas ab 1928 - 74.

Ausstellung MOMA-
1935 fand im Museum of Modern Art in New York die Ausstellung African Negro Art statt welche vom damals einflussreichen Kurator James Sweeney organisiert wurde. Leihgeber waren Sammler, Kunsthändler und Museen darunter viele aus Frankreich. Das erste Mal stellte ein Museum in den USA solche Werke nicht nur als ethnografische Gegenstände sondern als eigenständige Kunst aus. Aufgrund dessen und der hohen Qualität der Objekte hat die Ausstellung bis heute einen grossen Stellenwert in der Kunstgeschichte Afrikas und gilt als Referenz.

Ausstellungen Walker Evans-
Walker Evans - Ein Lebenswerk Martin Gropius Bau, Berlin 2014
Walker Evans - Decade by Decade, Cincinnati Art Museum, Ohio 2010

Literatur-
Yves le Fur, Walker Evans Photographies, Musée du Quai Branly, Paris 2007

Virginia Lee - Web, Perfect Documents - Walker Evans and African Art 1935, The Metropolitan Museum of Art, New York 2000


art work-
In Walker Evans intire portfolio created for the exhibition African Negro Art in 1935 at MOMA, photographic realisation was at a very high quality. He managed to create this particular sculpture as an independent photographic work. It shows a Chi Wara figure which was used by members of the Bamana Tribe in Mali for ceremonies. The antelope is a trademark and serves as a top of a ritual mask. Those figures where made with highest precision around 1900 in Mali.

provenance-
This photographic work (maintained in perfect condition) originally did belong to the collection of Harry Lunn, Washington. Lunn was an important international collector and dealer of photographic art. Specialised in the print medium market he was the first presenting photography at ART BASEL. Along Walker Evans he represented portfolios of important figures in american photography such as Ansel Adams.

Walker Evans-
-1903 St. Louis - 1975 New Haven - american photographer - literature and language studies in Andover, Loomis and Williams - 1926/27 studies at Sorbonne in Paris, back to New York in - 1928 start of professional career as a photographer (reports, dedicated to various themes such as African Tribal Art) - 1933 first solo exhibition of architectural photographs at MOMA, New York - 1935-37 photographic series on american suburban poverty (obtained commission by Resettlement Administration and FSA - Farm Security Administration) - Dorothea Lange and other important photographers contribute - 1945-65 editor and photographer for Fortune Magazine - from 1965 professor at Yale University, New Haven - 1997 posthumous participation at documenta 10 in Kassel-

Walker Evans comes from a wealthy family and lives a decent life with modest financial savings. In the library of Sylvia Beach in Paris he commits himself to literature. Great examples for him are Gustave Flaubert, Ernest Hemingway and James Joyce. In 1928 he decides to become a professional photographer. He is more fond of objects, urbanity and landscapes than humans. His works have a surrealistic touch. He begins to implement people into his photographs and reduces social contact. He becomes one of the definite portrait - photographers in America from 1928-74, mostly for photographic series on american suburban poverty and loneliness CONEY ISLAND BOARDWALK, 1929. He experiments with different camera technology and colour. He even shoots photographs hidden in subways.

exhibition MOMA-
In 1935 the African Negro Art show was created by influential curator James Sweeney at the Museum of Modern Art, New York. Because of high quality works the exhibition became very important in African Art - History and remains as a reference in that field. Loaners where collectors, museums and art dealers from around the world, many of them from France. For the first time in America, ethnographic objects where exposed as independent art works.

exhibitions Walker Evans-
Walker Evans - Ein Lebenswerk Martin Gropius Bau, Berlin 2014
Walker Evans - Decade by Decade, Cincinnati Art Museum, Ohio 2010

literature-
Yves le Fur, Walker Evans Photographies, Musée du Quai Branly, Paris 2007

Virginia Lee - Web, Perfect Documents - Walker Evans and African Art 1935, The Metropolitan Museum of Art, New York 2000